تبلیغات
تلألو - قهوه تلخ هم کپی شد بالاخره...!
تلألو
تلویزیون،سینما و كمی عشق
 
 

 

 

پیشنهاد شبكه زیرزمینی؛ یكی بخر، دوازده اپیزود ببر!

 

 

 

 

 
به نظر می‌رسد عمر تأثیر «جان من، جان من!» گفتن‌های مهران مدیری و قسم دادن‌های او
 
برای خودداری مردم از كپی سریال جدیدش بیش از همان یكی- دو هفته نخست نبوده است. 
 
سودجویان بازار آثار صوتی و تصویری این بار هم بدون توجه به قوانین مصنفین و مولفین و حتی
 
خواهش‌های مدیری، سریال او را با پكیج خودشان وارد شبكه زیرزمینی كرده‌‌اند! در حالی كه تنها
 
 12 قسمت از سریال «قهوه تلخ» به صورت رسمی توزیع شده، می‌توان در بساط دستفروشان
 
در پیاده‌روها و ایستگاه‌های مترو، دی‌‌وی‌دی‌های این مجموعه ویدیویی را كه متشكل از 12
 
قسمت سریال است، با قیمتی نازل خریداری كرد. 


خریدی كه به گفته محمدرضا عباسیان، رییس ستاد مبارزه با محصولات سمعی و بصری غیرمجاز
 
و مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری، «مصداق سرقت است». جالب آن كه طی همین چند
 
هفته محدود كه توزیع سریال آغاز شده، سودجویان فرصت آن را داشته‌اند كه كاور (پوشش)
 
‌هایی را هم برای این مجموعه طراحی و محصولات غیرقانونی خودشان را شبیه بسته‌بندی اصلی
 
عرضه كنند! این اتفاق برای سریال «قلب یخی» هم افتاده و مجموعه ویدیویی محمدحسین
 
لطیفی نیز كه تاكنون 8 قسمتش عرضه شده، در بازار زیرزمینی روی یك دی‌وی‌دی در دسترس
 
است! 


گردش عظیم مالی سریال‌های
ویدیویی گرفتار بحران می‌شود؟!
 
گرچه گفته می‌شود صداوسیما با اجتناب از پخش «قهوه تلخ»، درآمد عظیمی را از دست داده
 
است، اما كاملاً روشن است كه تكثیر غیرقانونی این سریال نیز می‌تواند بدل به معضلی مهم در راه
 
فروش خیره‌كننده آن شود.
 
چرا كه سودجویان با استفاده از فرصت یك هفته‌ای برای توزیع فصل‌های جدید سریال «قهوه
 
تلخ» یا اپیزودهای تازه «قلب یخی»، با فراغ بال كپی‌های غیرقانونی خود را آماده توزیع
 
می‌كنند. 

به ویژه آن كه تمهیدهای فنی هم اثر نداده و گویا نسخه‌های اصلی به راحتی كپی می‌شوند.
 
بضاعت اقتصادی اغلب مخاطبان چنین سریال‌هایی نیز طبعاً با تهیه آنها در بازارهای غیررسمی
 
همخوانی بیشتری دارد. 

به این معنی كه وسوسه امكان خرید ارزان‌تر، در صورت هر چه جلوتر رفتن قسمت‌های سریال
 
قهوه تلخ یا قلب یخی، در مقایسه با هزینه كرد چند هزار تومانی قطعاً خوشایندتر از رعایت حقوق
 
تولیدكنندگان آثار هنری جلوه خواهد كرد! حال در این راه، هر چقدر هم بحث كیفیت بهتر نسخه‌های
 
اریژینال یا ماجرای هدیه‌هایی چون خانه مبله و ... هم كه پیش كشیده شود، چندان اثرگذار
 
نخواهد بود، اما واقعاً اگر بسیاری از خریداران امروز نسخه‌های اصلی سریال «قهوه تلخ»
 
بزودی تغییر رویه دهند و متمایل به بازارهای زیرزمینی شوند، چه اتفاقی برای گردش‌ مالی آن
 
خواهد افتاد؟! 


سازندگان قهوه تلخ هنوز تعداد نهایی قسمت‌های سریال را اعلام نكرده‌اند، پس می‌توان این
 
پیش‌فرض را در نظر گرفت كه مجموعه جدید مدیری همچون اغلب سریال‌های قبلی‌اش دست كم در
 
90 قسمت تولید و توزیع خواهد شد. نود قسمت یعنی 30 فصل سه اپیزودی كه با رقم فروش
 
كنونی (هر سه قسمت 2500 تومان)،‌ یك مصرف كننده با اخلاق، باید در پایان فصل سی‌ام،
 
75 هزار تومان در مدت حدود هشت ما بابت قهوه تلخ بپردازد. هزینه‌ای كه طبعاً با درآمد
 
بسیاری از خانوارهای ایرانی جور نخواهد بود. در نتیجه یا از سبد خرید خانواده حذف یا
 
نسخه‌های كپی جایگزین آن می‌شود. 


اقدامی كه موجب نزول رقم‌های میلیاردی فروش هفته‌های نخست این مجموعه و رقیبش خواهد
 
شد. 


چاره چیست؟!
 
هر چند ممكن است در این باره، برخی همچنان تحلیل‌ها، انگشت اتهام را به سوی مسؤولان سیما
 
نشانه روند كه چرا با سعه صدر، زمینه را برای پخش تلویزیونی این سریال و دسترسی رایگان آن
 
برای تمام مردم فراهم نكردند. واقعیت، اما این است كه انتظار پخش تمام آثار تصویری از
 
تلویزیون، چندان منطقی و اصولی نیست و باید در این میان، سهمی را برای شبكه ویدیویی نیز
 
قائل شد، اما آیا «قهوه تلخ»، حداقل تا اینجای كار توانسته مخاطب خود را قانع كند تا هر هفته
 
 2500 یا در مواردی 2300 تومان برای تماشای آن بپردازد؟! این پرسشی است كه جواب
 
آن را می‌توان در صحبت‌های علاقه‌مندان به ساخته‌های مدیری جستجو كرد و اتفاقاً به نتیجه هم
 
رسید! 


پس احتمال می‌رود تبلیغ آغاز بازی مدیری از قسمت بیستم هم جواب ندهد و در آینده نزدیك،
 
كپی‌های غیرقانونی حسابی جای خود را بین خریداران باز كنند. 


یكی از دست‌اندركاران صنعت ویدیویی كشور با تأیید این احتمال، پیشنهاد می‌دهد كه شركت‌های
 
توزیع دو سریال ویدیویی یاد شده، تنها با كاهش قیمت نسخه‌های اصلی توان رقابت با بازار قاچاق
 
را خواهند یافت. 

گرچه یكی از مسؤولان شركت تصویر دنیای هنر در گفت‌وگو با خبرنگار ما، ستاد مبارزه با آثار
 
سمعی و بصری غیرمجاز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را متولی اصلی جلوگیری از رواج
 
نسخه‌های كپی ذكر می‌كند و می‌افزاید هر گونه همكاری این شركت برای مبارزه با آثار تقلبی در
 
راستای سیاست‌های ستاد مذكور خواهد بود. 


در این باره نیز محمدرضا عباسیان با اعلام خبر خرید دی‌وی‌دی اصلی قهوه تلخ از سوی 60
 
درصد مردم، در نشست خبری دیروز خود، نصب هولوگرام، در نظر گرفتن هدایایی برای
 
خریدكنندگان و اختصاص دادن مبلغی به عنوان حق‌الكشف سی‌دی‌های قاچاق را از جمله اقدامات
 
ستاد مبارزه با محصولات سمعی و بصری غیرمجاز در راه حذف كپی‌های غیرقانونی ذكر می‌كند. 


باید دید این نسخه‌های غیرقانونی تا چه حد بازار رسمی فروش را تحت‌الشعاع خود قرار خواهد داد
 
و مسؤولان ذیربط چه راهكارهای موثرتری را برای بر چیدن آنها در نظر خواهند گرفت؟!



برچسب ها: tv،
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 25 مهر 1389 توسط هادی داداشی