تبلیغات
تلألو - قول می دهم سریالم جذاب می شود!
تلألو
تلویزیون،سینما و كمی عشق

هادی داداشی

 

-«از مردم می‌خواهم ما را تحمل کنند؛ چرا که از قسمت چهارم به بعد با جذابیت‌هایی که در پی داستان به وجود می‌آید، کاملا درگیر می‌شوند. قول‌ می‌دهم از قسمت چهارم- پنجم به بعد، سریال‌ «بال‌های خیس» جذاب‌تر می‌شود؛ چرا که قرار است وارد فضایی پیچیده با موضوعیت تولید داروی ضدسرطان شویم که قطعا بینندگان را جذب خود می‌کند.»!
 
اینها بخش هایی از صحبت های عباس رنجبر، کارگردان سریال «بال‌های خیس» در گفت وگو با یکی از خبرگزاری هاست که پخش آن از شنبه گذشته آغاز شده. مجموعه ای با بازی‌های ضعیف، قصه ای پا در هوا و شخصیت‌پردازی و کارگردانی آماتوری که از همین سه قسمت پخش شده می توان پیش‌بینی کرد در ادامه نازل تر نیز خواهد شد. جالب آنکه بازیگران امتحان پس داده‌ای چون فاطمه گودرزی و علی عمرانی هم به دلیل کاستی های همه جانبه اثر طبعا نتوانسته‌اند بازی های در خوری ارائه کنند. فصل های حضور این دو در بیمارستان برای بستری شدن پسرشان و بازی های نامتعادل گودرزی و عمرانی که با موقعیت فراهم شده تناسب ندارد، از جمله این موارد است. ضمن اینکه کات‌های اشتباه در پایان اغلب سکانس ها نیز مزید بر علت شده و نیمچه حس موجود در صحنه را از میان می‌برد. حال این نقاط ضعف براساس قول کارگردان چطور قرار است در قسمت های بعدی جبران شود، به شدت جای سوال دارد. گرچه در شرایطی که تلویزیون ایام عید خود را با سریال‌های بی مایه ای سر کرد، چندان هم نباید جای پرسش باقی بماند که چرا نخستین آثار سال 92 اینطور مجموعه های سطحی و بی کیفیتی هستند! مجموعه‌ای که پس از دو- سه قسمت، چنان آش شوری ساخته تا کارگردان برای تشویق بینندگان برای تماشای آن به خواهش و تمنا بیفتد! کارگردانی که در دهه‌های پیش، سریال‌های پربیننده‌ای چون «گوهر کمال» و «کوی دامون» را برای تلویزیون ساخت و شاید فکر می‌کند هنوز می توان با اندوخته‌های قدیمی و نخ‌نما، مخاطب سخت‌پسند و دقیق امروزی را راضی کرد.
- خبرگزاری ایسنا خبر داده سریال پلیسی «رازهای مرداک» با سرپرستی زهره شکوفنده در دست دوبله است تا از شبکه تهران پخش شود. مجموعه‌ای کانادایی که ساخت آن از سال 2008 آغاز شده و همچنان ادامه دارد. این مجموعه 6/7 از 10 ستاره سایت IMDB را گرفته و تاکنون نیز شش فصل آن در قالب 78 اپیزود تولید شده است. مخاطبان شبکه های ماهواره ای حتماً می دانند که این سریال مدت هاست با دوبله نسبتاً شاخصی از شبکه من و تو در حال پخش است. جدا از جذابیت های داستانی و اجرای حرفه ای آن، این مجموعه در اغلب قصه ها به دلیل رابطه دوستانه و در ادامه عاشقانه کارآگاه مرداک با پزشک زنی به نام جولیا به نظر نمی رسد که برای پخش از سیمای جمهوری اسلامی مناسب باشد. مگر آنکه تلویزیون به سیاق سال های گذشته ممیزی مالوف خود را روی آن پیاده کند که در این صورت قطعاً دست کم بخش هایی از مناسبات دو کاراکتر مزبور مبهم و نامفهوم خواهد شد. بلایی که تلویزیون در ایام نوروز نیز بر سر سریال «آلفرد هیچکاک تقدیم می کند» آورد و به شکل غیر محترمانه ای شاهد نماهای بی ربط و تکراری و کات های سلیقه ای در آن بودیم. گویی مسوولان شبکه چهار هیچ احتمال نمی دادند که کسی شاهد پخش این سریال باشد! کاش روزی برسد که تلویزیونی ها برای همیشه قید روی آنتن بردن سریال یا فیلمی را به قیمت حذف و اضافه های غیرحرفه ای به اسم ممیزی، بزنند.
-«آب پریا» یکی از مهجورترین آثار نوروزی تلویزیون به دلیل انتخاب مقطعی غلط برای پخش از سوی شبکه دو، نتوانست آنطور که شایسته‌اش است دیده شود. سریالی که در عین شعاری شدن در بعضی لحظات، یک اثر نو و فکورانه بود. در این سریال با وجود همه قوت ها و کمبودها، امیرحسین صدیق به نقش پیرمردی با نام استاد بهار، بازی چشمگیری را به نمایش گذاشت که باید اعتراف کنم چندان انتظارش را نداشتم. اصولاً بازی بازیگران جوان در نقش کاراکترهای کهنسال، البته بیشتر در کشور ما با نتایج قابل قبولی همراه نمی شود، اما صدیق با درک صحیح از جایگاه این نقش در قصه که روی مرز کمدی و جدی حرکت می کرد، بازی تحسین برانگیزی داشت و جای دست مریزاد دارد. به ویژه آنکه در تلویزیون ما پیشتر بازیگران سرشناسی در اجرای چنین نقشهایی با چالشهای بزرگی مواجه شده و اغلب شکست خورده اند.حتما حضور کامبیز دیرباز و پارسا پیروزفر در مجموعه «درچشم باد»، بهنوش طباطبایی در «گلهای گرمسیری» و نیز سام درخشانی و سحر دولتشاهی در«نابرده رنج» را در نقش افراد سالمند به یاد دارید!بازیهایی که انتظارها را برآورده نکردند.در سایه همین مقایسه هاست که اهمیت بازی صدیق بیش از پیش عیان می شود.




نوشته شده در تاریخ یکشنبه 25 فروردین 1392 توسط هادی داداشی