تبلیغات
تلألو - اظهارنظرها درباره سریال‌‌های مناسبتی امسال ادامه دارد
تلألو
تلویزیون،سینما و كمی عشق

      

 

 

 

          

    سریال‌های ماه رمضان در كورس داغ رقابت

 

پخش سریال‌های مناسبتی ماه مبارك رمضان كه از حدود یك دهه پیش به شكل جدی

 

در تلویزیون ما دنبال می‌شود، جدا از ویژگی‌های فرمی و محتوایی، چند سالی است

 

یك بازی جالب را نیز به همراه خود دارد؛ بازی نظرسنجی!

 

این مسابقه به ویژه در باكس ماه رمضان كه برخلاف ایام نوروز، رسانه‌های مختلف

 

فرصت ارائه اخبار و تحلیل‌ها را دارند، در پخش قسمت‌های نخستین مجموعه‌های

 

مناسبتی تب و تاب بیشتری می‌گیرد.

 

                         خودداری تلویزیون از ارائه رسمی آمار

 

ماه رمضان سال 88، در شرایطی كه سایت رسمی معاونت وقت سیما (مرتضی

 

میرباقری) اقدام به طراحی یك نظرسنجی درباره مجموعه‌های در حال پخش تلویزیون

 

كرده بود، بانی فیلم در حركت جالبی، نتایج آن را منتشر كرد.

 

براساس این نظرخواهی، سریال «پنجمین خورشید» (علیرضا افخمی) با 76 درصد

 

مخاطب در رده اول، «نردبام آسمان» (محمدحسین لطیفی) با 19 درصد در سكوی دوم

 

و «عبور از پاییز» (مسعود شاه‌محمدی) با 10 درصد در جایگاه سوم قرار گرفته بود.

 

ضمن اینكه سه درصد كاربران نیز در بازپخش «شكرانه» (سعید سلطانی) به این سریال

 

رأی داده بودند. انتشار آرای به دست آمده در نظرسنجی سایت معاونت سیما، به عنوان

 

یك مرجع رسمی مرتبط با تلویزیون، چنان تبعاتی را به دنبال داشت كه منجر به حذف

 

آن در سال‌های بعد شد. یكی از این حاشیه‌ها، گلایه‌های متعدد برنامه‌سازانی بود كه از

 

نتیجه‌ها رضایت نداشتند. از آن پس تا امروز، نحوه عملكرد مركز تحقیقات صدا و سیما

 

و ارائه نتایج آرای نظرخواهی‌های این مركز بیشتر درون سازمانی شده و به اطلاع عموم

 

نمی‌رسد. جالب آنكه این نتایج طی دو سال اخیر به صورت محرمانه برای روسای

 

سازمان و مدیران شبكه‌ها ارسال می‌شود و حتی خود برنامه‌سازان نیز اطلاع چندانی از

 

چند و چون این آرا ندارند. اتفاقی كه امسال نیز در جریان است و به شدت از رسانه‌ای

 

شدن آن جلوگیری می‌شود.

 

توجیه اصلی این اقدام نیز ممانعت از تضعیف روحیه گروه‌هایی هستند كه سریال‌شان

 

همزمان با پخش، در حال تصویربرداری است.

 

                                      نتیجه‌ها تا امروز

 

در دو نظرسنجی اینترنتی كه هم اینك در دست‌ كاربران قرار دارد، سریال‌های «سه

 

دونگ، سه دونگ» در شبكه تهران و «پنج كیلومتر تا بهشت» در شبكه سه با اكثریت

 

آرا به ترتیب در مقام‌های اول و دوم جای گرفته‌اند. پس از این دو نیز مجموعه‌های

 

«سقوط یك فرشته» (شبكه یك) و «سی‌امین روز» (شبكه دو) با اختلاف زیادی از دو

 

سریال دیگر، به ترتیب سوم و چهارم هستند. این در حالی است كه طبق شنیده‌های

 

خبرنگار ما، نتایج نظرسنجی مركز تحقیقات صدا و سیما نیز مشابه به همین بوده و هر

 

روز با تغییرات جزئی در میزان درصد آرا به روسای شبكه‌های سیما اعلام می‌شود.

 

عجیب آنكه شنیده می‌شود یكی از شبكه‌ها به شدت در پی ایجاد تغییری در آرای

 

نظرسنجی درباره سریال‌ها به نفع خود است!

 

حركتی كه نشان از اهمیت و تأثیرگذاری فراوان این گونه نظرسنجی‌ها در سرنوشت

 

سریال‌ها دارد و اینكه چگونه معیارشاخصی برای قضاوت درباره آثار مزبور قرار

 

می‌گیرند.

 

                          سریال‌هایی كه چنگی به دل نمی‌زنند

 

با این وجود، امسال و در روزهایی كه حدود نیمی از سریال‌های ویژه ماه مبارك رمضان

 

روی آنتن رفته‌اند، به ادعای بسیاری از رسانه‌ها و صاحب‌نظران، تلویزیون یكی از كم

 

رمق‌ترین مقاطع خود را سپری می‌كند. یك خطی بودن قصه‌ همه سریال‌ها و عدم

 

پرداخت درست شخصیت‌ها، ضرباهنگ كشدار، مضمون پردرد و آه و اضطراب آور سه

 

سریال و .... همه دست به دست یكدیگر داده تا تلویزیون نتواند از این فرصت ایده‌آل

 

نمایشی، كمال بهره را ببرد. حال آنكه باكس ماه رمضان و نوروز، جزو دو مقطع قابل

 

اعتنا در آمارهای مسؤولان این رسانه هستند و اغلب به كاركرد صداو سیما در این دو

 

مناسبت استناد می‌شود. این كش آمدن- كه یكی از دلایل عمده آن دیر كلید خوردن

 

پروژه‌ها بوده-، یكی دو شب پیش تا جایی پیش رفت كه قسمت كاملی از یك

 

مجموعه، به بهانه دورهم جمع شدن كاراكترها، اختصاص به نمایش قسمت‌های گذشته

 

آن داشت!

 

نگرانی از كاهش كمی و كیفی سریال‌های امسال، شاید بیش از همه علی دارابی، معاونت

 

سیما را تهدید می‌كند كه در نخستین سال از حضور خود در این سمت و با وجود طرح

 

وعده‌های رنگارنگ، چندان در عمل، دست كم تا اینجای كار- امیدوار كننده نبوده

 

است.

 

نكته‌ای كه امروز در آسیب‌شناسی شرایط حاضر بسیار به چشم می‌آید، لزوم

 

برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای افزایش كیفیت و غنی كردن محتوای سریال‌های مناسبتی در

 

سال‌های آینده است.

 

نكته‌ای كه هرسال در داوری آثار به آن اشاره و پرداخته می‌شود، اما سال بعد در

 

نمایش این سریال‌ها آش همان آش و كاسه همان كاسه است!

 

 




نوشته شده در تاریخ یکشنبه 23 مرداد 1390 توسط هادی داداشی